Mustafa Orhan: Presidenttijärjestelmä (Check and Balance System)

Kuva: flickr.com

Kansanäänestys on pidetty ja kansa on sanonut Kyllä lakimuutoksille, jotka tuovat maahan uuden poliittisen järjestelmän. Poliittisissa termeissä tätä järjestelmää kutsutaan presidentti järjestelmäksi (Presidential System).


Egean Suomalaiset Yhdistys edistää länsi-Turkissa suomalaisten ja turkkilaisten keskinäistä kanssakäymistä ja toistensa kulttuurien tuntemusta, tukee suomalaisten kotoutumista ja asumista sekä auttaa suomalaisia matkailijoita saamaan enemmän irti lomastaan Kuşadasıssa ja länsi-Turkissa.

Presidentti järjestelmä on käytössä monessa maissa. Esimerkkejä on Yhdysvallat ja Etelä Korea. Tässä järjestelmässä vallan kolmijako-oppi toteutuu selkeästi. Eli toimeenpanovalta (presidentti ja kabinetti), lainsäädäntövalta (parlamentti) ja tuomionpanovalta (oikeuslaitokset) erotetaan toisistaan.

Hallitus eli toimeenpanovalta ei tule lainsäädäntövallasta (parlamentista). Kansanedustajia ja presidenttiä varten pidetään kahdet eri vaalit. Yhdestä uurnista tulee parlamentti ja yhdestä tulee presidentti.

Toisin kuin luullaan että presidentti systeemissä valta keskittyy yhteen ihmiseen, tässä järjestelmässä valta on jakautunut kolme osaan mutta lainsäädäntövalta (parlamentti) on kaikkein yläpuolella. Presidentillä on oma asetuksensa, joka on aina ja aina lakien alapuolella. Tämän järjestelmän hyvät puolet ovat nopeat päätökset, vähän byrokratiaa, ei koalitiohallituksia, stability jne.

Mitä tapahtuu, jos huomataan että presidentin ensimmäisen kauden aikana ja heti ensimmäisenä vuonna, että presidentti on epäluotettava ja tekee huonoja päätöksiä? Tämä järjestelmä on löytänyt sille ratkaisun ja se toimi näin: (Presidenttinä voi olla enimmillään kaksi kautta, joka on 5+5 vuotta. Mutta jos parlamentti päättää, että presidentin kanssa toimiminen on vaikeaa, voi parlamentti julistaa maahan ennenaikaiset vaalit. Tämä tarkoittaa, että presidentin kausi päättyy saman tien. Asia on myös toisinpäin: jos presidentti päättää, ettei tule toimeen parlamentin kanssa, hän voi julistaa ennenaikaiset parlamenttivaalit. Molemmat menevät saman aikaan vaaleihin. Presidentillä on vain kaksi kautta, mutta kansanedustajat voivat asettua aina uudestaan ehdokkaaksi. Jos presidentti hajottaa parlamentin, myös hänen presidentti kautensa loppuu)

(Molempien täytyy tulla toimeen keskenään, tällä systeemillä parlamentin ja presidentin asemat tasapainotetaan, valta jaetaan tasapuolisesti. Tällä tavoin estetään Lame Duck -tilanne, joka on aiheuttanut harmaita hiuksia mm. Yhdysvalloissa, jossa on presidentti järjestelmä. ”Rampa Ankka”: Politiikassa käytetty nimitys kuvaamaan poliitikkoa, joka ei voi enää päästä tai ei ole päässyt uudelle kaudelle ja jolla on vielä loppukausi hallintoaikaa jäljellä).

Turkki on melkein 30 vuoden aikana puhunut presidentti järjestelmästä. Joskus kovaan ääneen joskus tosi vaisuna, mutta asia on ollut tapetilla, koska parlamentti systeemi ei toimi Turkissa. 1950 jälkeen, Turkki on päässyt monipuoluejärjestelmään ja tähän päivään mennessä 65 hallitusta on muodostettu Turkissa. Ihan järkyttävää! Keskimäärin, joka 16 kuukautta uusi hallitus muodostettu. Poliittinen epävakaus vääjäämättä romahduttaa maan talouden. Tässä välissä maassa on tapahtunut 2 onnistunutta ja 10 epäonnistunutta sotilasvallankaappausta. Kansa on kärsinyt todella paljon.

Sotilasvallankaappauksia tehneille kenraaleille ei ole riittänyt pelkkä presidentin tuoli, he ovat laatineet myös omia perustuslakeja, jolla voi rangaista tulevaa sukupolvea myös. Turkissa on ollut käytössä parlamentti systeemi mutta presidenteillä ei ole ollut symbolinen asema. Presidenteillä on ollut tosi paljon perustuslaki oikeuksia. Armeija oli julma siviilejä kohtaan ja näytti parlamentille, kenestä tulee seuraava presidentti. Ensimmäistä kertaa presidentti Turgut Özal pisti hanttiin, mutta ei onnistunut. Hänen kuolemaansa liittyy paljon epäilyksiä.

Entiset presidentit Turgut Özal, Süleyman Demirel ja MHP entinen johtaja Alparslan Türkeş ovat puhuneet presidentti järjestelmän puolesta. Mutta aika ei ollut kypsä. Valta ja oikeuslaitokset olivat sekularistien ja armeijan käsissä. Köyhä kansa ei pystynyt kapinoimaan. Ne jotka nostivat vähän ääntä, katosivat jäljettömiin.

Koalitiohallitukset menivät aina ennenaikaisiin vaaleihin. Kansa on kyllästynyt vaaleihin ja poliittiseen epävakauteen. Ensimmäistä kertaa yksi puolue (Akp) on pystynyt olemaan vallassa 15 vuotta. Kun AKP nimesi Abdullah Gül presidentiksi vuonna 2007. Sekä armeija ja sen toverit oikeuslaitoksissa pistivät hanttiin. Koska Abdullah Gül ei ollut heidän nimittämä ja oli ideologisesti konservatiivinen. Akp puolue oli vahva. Silloinen pääministeri Recep Tayyip Erdoğan sanoi vievänsä asia kansalle. Kansanäänestyksessä (2007) kansa äänesti 68 prosentilla sitä, että tästä edes kansa valitsee presidentin. Tästä päivästä alkaen Turkki nopeutti vauhtiansa presidentti järjestelmää kohti. Vuonna 2014 Erdoğan valittiin presidentiksi ensimmäistä kertaa suoralla kansanäänestyksellä. Edessä oli vielä yksi ongelma, perustuslaki, jonka sotilasjuntta oli laatinut vuonna 1980 sotilasvallankaappauksen jälkeen ja joka oli suuri este demokraattiselle kehitykselle.

AK-puolueen puolueohjelmissa uuden perustuslain laatiminen on ollut ensimmäisten asioiden joukossa. AKP johdolla CHP ja HDP perustivat ryhmän vuonna 2007, jonka tehtävänä oli uuden perustuslain laatiminen. Kansan, yliopistoväen ja muiden yhteiskunnan segmenttien kanssa keskusteltiin perustuslaista ja pyydettiin heidän mielipidettään. Puolueiden keskeinen kinastelu perustuslain pykälistä johti ryhmän hajaantumiseen.

Erdoğanin johdolla Akp sanoi valmistavansa oman perustuslain luonnoksen ja kauan haudatun presidenttijärjestelmän kansanäänestykseen, vaikka yksin. Ja olosuhteet olivat kypsiä presidenttijärjestelmälle. Edellisten presidenttien aikana armeija olisi heti puuttunut. Kansa oli myös valmis. Köyhästä valtiosta on tullut rikas valtio kun Akp hallituksen aikana Turkki on maksanut kaikki velkansa IMF:lle (Kansainvälinen valuuttarahasto)

Kansanäänestyksessä kansa on nyt päättänyt presidenttijärjestelmän puolesta. Turkin pitää nopeasti alkaa valmistaa pohjaa presidenttijärjestelmälle kahden vuoden aikana. Koska presidenttijärjestelmä astuu voimaan vuonna 2019 presidentti- ja parlamenttivaalien jälkeen. Presidenttijärjestelmä nopeuttaisi päätöksentekoa ja purkaisi turhia byrokratioita, jotka ovat tukkineet Turkin demokraattisen kehityksen. Koalitiohallitukselle kansa sanoisi lopullisesti hei hei ja talous alkaisi kukoistaa.

Tässä vielä muistutus lukijoille. Ajatelkaa, jos Juha Sipilän hallitus neuvottelut olisivat kestäneet vielä pidempään. Olisiko se silloin vaikuttanut talouteen? Euron arvo ei laske, ei tapahdu mitään, koska Suomen rahayksikkö on euro. Mutta kun Turkissa hallitusneuvottelut pitkistyvät, tai hallitus hajoaa, tai lyhyesti sanottuna on pienikin poliittinen epävakaus niin se nostaa euron ja dollarin arvon turkin liira vastaan. Maan talous romahtaa.

Mustafa Orhan

Vapaaehtoinen?


Haluatko kirjoittaa Turkin Uutiseen? Julkaisemme juttusi. Voit lähettää valmiin uutisen / artikkelin meille. Ota yhteyttä!
Tietoa Mustafa Orhan 78 Articles
Olen pienestä pitäen ollut mukana politiikassa ja pitkään työskennellyt matkailualalla. Olen opiskellut matkaoppaaksi Turkissa.

Ei kommentteja, oletko sinä ensimmäinen?

Vastaa

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.