Onko pääsiäinen turkkilaisten ja suomalaisten yhteisiä pakanallisia juhlia?
Minä en ole oikea ihminen vastaamaan tätä kysymystä. Mutta olen huomannut että on paljon yhtenäisyyksiä. Suomen turkkilaisena olen juhlinut monta juhlaa Suomessa. Haluaisin kysyä teiltä myös tätä kysymystä. Haluaisin tietää myös löytyykö vastaus ja mielipiteitä asiasta? Onko pääsiäinen turkkilaisten ja suomalaisten yhteisiä pakanallisia juhlia?
Suomalaisten pääsiäisen mukaan, pääsiäinen on kristillisistä juhlista vanhin ja tärkein. Monet pääsiäiseen liittyvät perinteet ovat pohjimmiltaan pakanallisia ja liittyvät valon lisääntymiseen luonnossa. Niin netissä lukee.
NEVRUZ (Semeni perinne)
Nevruz-juhlat Turkissa ja Keski-Aasiassa
Nevruz, persialaisten sanojen Nev (uusi) ja Ruz (päivä) yhdistelmä, tarkoittaa uutta päivää, ja sitä vietetään uudenvuodenpäivänä Keski-Aasiassa asuvat turkkilaiset, Anatolian (Turkin) turkkilaiset ja persialaiset. Se on länsimaisen kalenterin mukaan 22. maaliskuuta ja muslimi kalenterin mukaan 9. maaliskuuta, kun päivä ja yö ovat yhtä suuret.
Nevruz, eli uusi päivä, on sen lisäksi, että se on luonnon vapautumista talvelta ja vaurauden sekä runsauden päivien saapumisen symboli, mutta se hyväksytään myös päiväksi, joka heijastaa yhteiskuntien elämän tärkeyttä, uusia alkuja ja kynnysarvoja.
Nevruzia, jota jokainen yhteiskunta juhlii sille ominaisista syistä, pidetään turkkilaisten kansojen pelastus päivänä, ja se hyväksytään suhteessa Ergenekonin tai Bozkurtin (Harmaa susi) eepoksiin.
Tämän eepoksen mukaan; vieraat heimot, jotka julistivat sodan Gökturkkilaisille, voittivat huijaamalla. Ne Gökturkkilaiset, jotka selvisivät taisteluista elossa, kulkivat jyrkkien vuorten läpi ja asettuivat hedelmälliseen korkealla sijaitsevaan laaksoon, josta kukaan ei löytänyt niitä. Ajan myötä he lisääntyivät täällä Ergenekon alueella. Kun heidän lukumääränsä kasvoi, laakso ei enää voinut ylläpitää heitä, ja he sulattivat niitä ympäröivän rautavuoren tulella ja jättivät maansa ja hajaantuivat.
Päivä, jona Ergenekon laakso jäi taakse, hyväksytään uuden vuoden alkupäiväksi. Myöhemmin, kyseisenä päivänä Göktürk kuninkaat lyöivät kuumaa rautaa päivän symboloimiseksi. Tätä päivämäärää pidetään turkkilaisten pelastus päivänä ja se vastaa luonnon heräämistä.
Anatoliassa Nevruzia vietettiin elintärkeillä perinteillä, jotka alkavat Seljukkien aikakaudesta, jatkaen ottomaanien aikakauteen ja saavuttaen nykyajan. Seljuk-kuninkaan Melikşah-päivinä laadittiin kalenteri ottaen Nevruz uudenvuoden päiväksi. Tätä kuningasta heijastava kalenteria kutsutaan “Takvim-i Meliki”, “Takvim-i Sultani” ja “Takvimi Celali”.
Ottomaanien sulttaanit kiinnittivät erityistä huomiota Nevruziin. Nevruz aiheisia Nevruziye runoja esitettiin sulttaanille ja korkea arvoisille virkamiehille. Nevruzin päivänä sulttaanin tärkein astrologi antoi hänelle uuden kalenterin, ja palkkion, jonka hän sai tässä yhteydessä, se oli nimeltään “Nevruziye palkkio”. Sultanin perheille ja arvo henkilöille tarjottiin erilaisilla mausteilla valmistettuja makeita leivonnaisia ja karkkeja (turkish lokum).
Nevruz kutsutaan alueittain eri nimillä Turkissa. Esim. “Nevruz-i Sultan”, “Sultan Nevruz”, “Navrız”, “Mart Dokuzu”. Käytettävissä olevien tietojen perusteella Nevruzia ei ole mahdollista selittää yhdestä lähteestä. Nevruzia juhlitaan laajalti alueella, joka ulottuu Lähi-idästä Aasiaan, ja se on tunnistettu kunkin maan ainutlaatuisten kulttuuriarvojen kanssa ja symbolisoi niiden mukaan.
Alla on esimerkkejä Nevruzin perinteisistä juhlista:
Nevruz tunnetaan nimellä “Mart İpliği” (maaliskuun säie) Turkin Silifken alueen Taurus vuorten Türkmenien keskuudessa, ja säikeistä valmistetut kangaspalat sidotaan puihin. Nevruzin päivänä matkat järjestetään korkealla sijaitsevaan laaksoon. Siellä asuvissa taloissa asuvat osoittavat vieraanvaraisuutta.
Vierailijat ilmoittavat saapumisestaan ampumalla aseita ja siihen vastataan yhdellä laukauksella, jonka tasangon asukkaiden johtaja ampuu. Myöhemmin keskinäinen juhla-ampuminen jatkuu ja ihmiset ilmaisevat hyvää tahtoaan sanomalla toisilleen “Hyvää Nevruzia ja olkoon siementesi sato runsas ja hyvä”.
Sinä vuonna jolla on 20 lammasta tai lasta tarjoaa lammas ateriat vieraille. Näiden lisäksi Esim. Tahtacı turkmeenit pukeutuvat uusiin asianmukaisiin vaatteisiin ja vierailevat hautausmailla. Kırklarelissa Nevruzia juhlitaan nimellä “Mart Dokuzu” (maaliskuun yhdeksän). Sinä päivänä ihmiset käyvät piknikillä maalattuja kananmunıa ja ruokaa kuten “piirakoita” ja “munkkeja” ja pitävät hauskaa.
Erilaisia tapoja ja uskomuksia on vaikka kuinka paljon eri paikkakunnilla Turkissa. Tässä vain muutama mainittu. Englanninkielisestä linkistä löytyy lisää. ktb.gov.tr
Nevruzin nimi eri turkkilaisissa yhteisöissä
Azerbaidžan – Bozkurt Bayramı (harmaa susi juhlat), Ergenekon
Kazakstan – Ulus Günü (Kansan päivä)
Turkmenit – Teze Yıl (tuore vuosi)
Uigurit – Yeni Gün (uusi päivä)
Karakalpaklar – Ergenekon Bayramı (turkkilaisten Ergenekon eepos juhlat)
Gagavuzlar – İlkyaz (uusi kesä)
Karaçay-Malkar turkkilaiset – Gollu, Toy
Bashkortostan turkkilaiset- Heinä juhlat
Hakas turkkilaiset – Ulu Kün
Altay turkkilaiset- Cılgayak juhlat
https://www.turktoyu.com/tuerk-duenyasinin-ortak-bayrami-nevruz-1
Mitä mieltä te olette? Onko Nevruz ja pääsiäinen samaa juhlaa?
Lähde: ktb.gov.tr ja turan.org
Ali & Helena Ergene
https://www.altayli.net/turk-kulturunde-ve-tarihinde-nevruz.html
Onko juhannus turkkilaisten ja suomalaisten yhteisiä pakanallisia juhlia?