Alanyan taksi- ja kuljetusliiton johtaja, kertoi Alanyan takseista

Egean Suomalaiset Yhdistys toimii Turkin Kuşadasıssa

Kuva: flickr.com

Alanyan takseista

Alanyan taksi- ja kuljetusliiton  johtaja, Recep Çalış, kertoi Alanyan takseista seuraavaa

Alanyan taksialue käsittää alueen Gazipasasta Okuzalariin. Kaikki taksit ovat väriltään keltaisia ja katolla on keltainen taksikilpi ja taksin järjestysnumero on kummassakin ovessa kirjoitettuna esim 07H 0760 ja sama rekisterikilvessä. On täysin samannäköisiä takseja väritykseltään, jotka eivät ole laillisia takseja.

MAINOS!

Taksi on oikeutettu avaamaan taksamittarin jo taksiasemalla, mutta yleinen käytäntö on Recep Çalış in mukaan, että mittari avataan vasta asiakkaan luona. Lähtöhinta on 5.50TL tällä hetkellä ( 23.11.2018), ja hinta sisältää arvolisäveron. Taksamittari on plommattu sinetillä. Turkissa ei ole erikseen yö eikä pyhälisiä kuten Suomessa.

Jos epäilee  taksin veloittaneen liikaa, pitää siitä olla kuva taksamittarin lukemasta  ja samoin auton järjestysnumerosta. Voi myös ajaa suoraan poliisin, janderman tai zabitan luo tarkistamaan asia ja tekemään asiasta valituksen.

Alanyan taksit eivät voi hyväksyä luottokortteja maksuvälineenä vaan pelkkä käteinen raha kelpaa maksuvälineenä.

Pyydetään että taksia ei maksettaisi isoilla rahoilla, koska kuljettajalla ei ole turvallisuussyistä  isoa vaihtokassaa.
Hän pyysi jokaista taksiasiakasta pyytämään taksilta aina käyntikortin, josta selviää taksin yhteystiedot ja järjestysnumero. Kun taksimatka on ohi, voi käyntikortin säilyttää tai jos taksin toiminnasta on valituksia, käyntikortti on erittäin tarpeellinen siinä vaiheessa. Samoin jos taksiin on unohtunut tavaraa, tämä käyntikortti mahdollistaa tavaran löytymisen tämän taksin viralliselta tolpalta. Alanyassa ei ole olemassa löytötavaratoimistoa erikseen kuten Suomessa.

Alanyassa ei ole käytössä yleistä puhelinnumeroa taksin tilaamiseen,  vaan täällä on yli 50 taksitolppaa, joissa sen alueen taksit odottavat kyytejään. Taksi palaa aina omalle kiinteälle tolpalleen odottamaan uutta asiakasta. Ei ole puhelinluetteloa eikä Facebook sivuja , josta löytyisi kaikkien taksiasemien puhelinnumerot. Jokapuolella on myös taksinappuloita, joita painamalla taksi tulee nappulan kohdalle silloin kun taksiasemalla on autoja. On syytä tarkistaa että keltaisen taksinappulan ja tilatun taksin teksti ovat  samat. Esim Saray taksi. Jos ottaa taksin lennosta, tulee taksinapilla kutsuttu taksi turhaan, ja tulee hukkakyyti.

Taksiasemalla taksi odottaa asiakasvuoroaan.

Jos taksi jostain syystä on epäsiisti, ei hoidettu hyvin tai kuljettaja tuoksuu hielle, on asiakkaalla oikeus ottaa seuraava jonossa oleva auto, mutta asiakkaan pitää kertoa taksille miksi hän ei ota ensimmäistä taksia. Jokaisesta taksista pitää löytyä kuittivihko, ja matkasta on annettava pieni tai iso kuitti pyydettäessä, josta näkyy taksin tiedot, ajettu matka, summa ja alv . Tätä voi kysyä ennakkoon taksilta ennen matkaa, ja se on myös peruste ottaa seuraava auto.

Jos taksi veloittaa matkasta liikaa, pitää mittarista olla kuva ja samoin taksin järjestysnumerosta.

Eläimiä (koira ja kissa) kuljetettaessa pitäisi olla kuljetushäkki tai suojapeite taksin penkille. Kaikki taksit eivät ota eläimiä autoonsa vedoten ihmisten allergisuuteen. Tästä on hyvä mainita jo taksia tilatessa jos vain mahdollista. Alanyan taksit saavat sekä viedä että hakea kyytejä Gazipasasta ja viedä kyytejä Antalyaan, mutta eivät ottaa kyytejä Antalyasta.

Kaikissa Alanyan takseissa on hätänappula, joka on sekä kuljettajan että asiakkaan saatavilla.

Taksamittarin pitää olla päällä kun taksi ajaa asiakas kyydissä, tai jos mittari on suljettu ja tarkastus tulee maantiellä poliisin tai janderman toimesta, siitä seuraa sakot. Alanyassa ei ole tällä hetkellä erikseen invaliiditakseja, joissa olisi nostohissi ja kiinnityslaitteet pyörätuolille. Takseille ei ole mitään älypuhelinsovellusta, jota kautta tilata taksia.(23.11.2018) Taksit käyttävät google maps sovellusta, jos he joutuvat suunnistamaan vieraalle alueelle, eivätkä tunnista katua tai osoitetta minne asiakas on menossa.

Pyyntö on, että asiakkaalla olisi osoite kirjoitettuna paperille tai käyntikortti, jossa osoite on oikein kirjoitettuna, jotta ei tulisi väärinkäsityksiä osoitteen kanssa. Samoin hotellin käyntikortti. Takseilla on myös olemassa niille  myönnetty vakuutus ja kasko, jotka korvaavat asiakkaille aiheutuneet sairaalakustannukset ja vammat.

Jos ravintolasta on järjestetty kuljetus asiakkaalle ilmaiseksi edestakaisin ravintolaan, auto on rekisteröity yksityiskäyttöön, eikä sen vakuutus kata välttämättä asiakkaille aiheutuneita vahinkoja onnettomuustilanteessa, joka on hyvä huomioida, kun sellaista kuljetusta käyttää hyväkseen.
Lisäksi ravintoloiden yksityisilla autoilla ei ole liikennelupaa viedä asiakkaita näköalapaikoille ja muihin ravintoloihin. Taksissa kaikilla on velvollisuus käyttää turvavyötä ja tarkastuksissa jokainen maksaa omat sakkonsa jos vyö ei ole kiinnitettynä.

Kesäkuumalla voi pyytää taksia laittamaan ilmastoinnin päälle ja ikkunat kiinni. Hyvästä palvelusta voi myös antaa juomarahaa. Jos taksin toiminnasta on valittamista, pyydetään soittamaan tai kirjoittamaan suoraan englanniksi Recep Çalış elle +90 532 692 9144 tai info@alanyasoforlerodasi.com tai facebooken kautta.

Riitta Suomi

Turkin takseilla on uudet määräykset!

Perinteiset turkkilaiset häät