Koko Turkki on kuin suuri rakennustyömaa

Egean Suomalaiset Yhdistys toimii Turkin Kuşadasıssa

Mainos

Suurien projektien rakentaminen jatkuu edelleen Turkissa covid-19 pandemiasta huolimatta. Samalla valmistuneet suuret projektit myös otetaan käyttöön pandemian aikana koko ajan. Turkki juhlii vuonna 2023 tasavallan 100. vuosipäivää. Turkki halua tehdä comebackin maailmalle suurien projektien avulla. Maailmalla rakennettavista kymmenestä suurista projekteista 6 sijaitsee Turkissa.

Päivän alennuskoodiEgean Suomalaiset Yhdistys MAINOS

Turkissa osa ihmisistä eivät halua, että Turkki rakentaa suuria projekteja sen takia että heidän mielestä nämä ovat ympäristölle haitallisia jne. Heillä on aina joku syy miksi ei rakennettaisi vesivoimaloita, patoja, siltoja, tunneleita, ydinvoimalaa, rautateitä, metroja, sairaaloita, tuulivoimaloita, aurinkosähkövoimaloita, moottoriteitä ja kaksi suuntaisia maanteitä jne. Turkkiin. Kuitenkin nämä ihmiset ensimmäisenä valittavat, kun on pieni sähkökatkos tai jotain vastaavia ongelmia.

Heidän ratkaisu olisi niin että nämä rahat jaettaisiin kansalle. Hallitus tuhlaa rahoja betoneihin heidän mielestä. Arvaan mitä teidän mieleen tulee nyt. Te sanotte ilmeisesti nämä ovat populisteja. Kyllä lauseet ovat populisteille kuuluvia lauseita mutta he eivät edusta populistipuolueita.

Lauseet ovat todella iskeviä lauseita mutta asialla on toinen puoli kuitenkin. Tällä mentaliteetilla on ihmiset aiemmin johtaneet Turkkia lähes 100 vuotta. Valitettavasti ei paljon mitään rakennettu Turkkiin, vaikka heillä olisi ollut mahdollisuus ja aikaa. Mitä minä en ymmärrä on se, että he jarruttavat kaikkia projekteja kaikin keinoin. Mitä on rakennettu viime vuosina niin ne ovat kaikki lähes 100 vuotta sitten suunniteltuja projekteja. Voitteko ymmärtää tätä mentaliteettia?

Kohta avautuu Euroopan pisin tupla maantietunneli Turkkiin. Silloin vastustettiin tunnelin rakentamista sillä syyllä, että Neuvostoliiton tankit pääsevät sisä-Turkkiin. Ihmisten pelkoja myös käytettiin hyväksi. Tavallisena Turkin kansalaisena kannustan näitä projekteja. Minun mielestäni niiden olisi pitänyt olla rakennettuna aikoja sitten pikkuhiljaa. Projekteissa ei ole mitään väärää. Ainoastaan ne ovat liian myöhässä ja nyt rakennetaan tiukan aikataulun mukaan. Tästä syystä nyky- sukupolvi joutuu säästämään kerralla paljon. Turkkiin mitä nyt rakennetaan ei ole koskaan turhaa. Vaikka ne olisi yli hinnalla rakennettu. Ne tienaa rahansa takaisin ja kansa hyötyy paljon seuraavina vuosina.

Todella paljon rakennetaan ja on rakennettu suuria projekteja Turkkiin. En tiedä miten luettelisin ne teille. Aloitan valmistuneista projekteista tai osaksi käyttöön otetuista projekteista. Yksi niistä on Istanbulin uusi lentokenttä. Merenalainen kaksikerroksinen tunneli Istanbuliin. 3. silta Istanbuliin. Istanbul – Izmir – Ankara moottoritie. Uudet suuret kaupunkisairaalat jne. En voi kaikkia luetella, muuten helposti leimataan, että olen hallitus puolueen kannattaja. Totuus ilmeisesti häiritsee joitakin ihmisiä. Turkissa asuvat ja käyvät suomalaiset ilmeisesti ovat nähneet muutoksia omin silmin Turkissa vuosien varrella. Joten puhun tosiasioita.

1915 Çanakkale silta

-18. maaliskuuta 2022 avautuu maailman pisin riippusilta Dardanellin salmelle. Se päivä on myös Gallipolin sodan voitonpäivä. Projekti on alkanut noin neljä vuotta sitten 18. maaliskuuta 2017. Sillan tarkoitus on valmistua 18. maaliskuuta 2022. Eli projekti valmistuu neljässä vuodessa. Todella lyhyt aika rakentaa niin iso silta. Mutta näyttää siltä, että silta on jo valmis lukuun ottamatta pieniä viimeistely ja hitsaustöitä.

Sillan kokonaispituus on 3563 m, ja yhdessä lähestymismahdollisuuksien kanssa sen pituus on 4608 m ja sillasta tulee Turkin pisin silta. Sillasta tulee myös maailman pisin riippusilta. Sillan kahden tornin kokonaiskorkeus on 318 metriä korkea, joten se on Turkin toiseksi korkein silta Yavuz Sultan Selim -sillan jälkeen ja maan kolmanneksi korkein rakenne. Kansainvälisesti sillasta tulee maailman kuudenneksi korkein silta, joka koollaan ylittää Kiinan Sutongin sillan. Sillan kannen korkeus on 72,8 m ja kokonaisleveys 45,06 m. Kannella on kuusi kaistaa (kolme kumpaankin suuntaan) moottoritietä ja kaksi kulkutietä kummallakin puolella huoltotöitä varten. Sillan tornit käytetään näkötorneina.

Olen ainakin 10 kertaa ylittänyt Dardanellin salmia omalla autolla käyttäen autolauttoja. Kyllä voin hyvin sanoa, että tämä projekti on tarpeellinen. Kaikki tavarat kulkevat paljon nopeammin tämän sillan ansiosta. Länsi Turkin (Izmir, Aydın, Manisa, Muğla jne.) tuotteet pääsevät Eurooppaan paljon nopeammin, kaikki hyötyy tästä. Esim. moottoritie Izmiristä Aydıniin on jo valmis. Seuraava jatko osuus Aydınista Denizliin on rakenteilla. Projektiin kuuluu myös seuraava osuus Denizli – Antalya moottoritie.

Turkki halua todella tehdä kunnon comebackin vuonna 2023. Olen ylpeä näistä kaikista projekteista. Koska näen ja pystyn ennustamaan, että turkkilaisten hyvinvointi nousee seuraavina vuosina näiden projektien avulla.

Ali Ergene

Mainos

Tietoa Ali Ergene 1001 Articles
Turkin Uutisten & Egean Suomalaiset Yhdistyksen perustaja! Turkin Uutisten päätoimittaja.