Pisin tavarajuna Baku-Tbilisi-Kars-raiteella lähti Turkista matkalle Keski-Aasiaan
940 metrin tavarajuna, joka on pisin koskaan liikennöinyt Eurooppaa ja Aasiaa yhdistävällä Baku-Tbilisi-Kars -raiteella (BTK), lähti lauantaina Turkista Keski-Aasiaan, liikenne- ja infrastruktuuriministeri Adil Karaismailoğlu kertoi.
Juna, joka koostui 82 kontista, joissa kuljetetaan erilaisia turkkilaisia tuotteita, lähti Karsin itäisestä provinssista. Se pysähtyy Azerbaidžanissa, Kazakstanissa, Turkmenistanissa ennen lopullisen määränpäänsä Uzbekistanin saavuttamista.
Ministeri Karaismailoğlu lisäsi, että juna purkaa lastin useissa pysähdyksissä näissä maissa ja purkaa koko lastin yhdeksän päivän kuluessa. Monien maiden ulkomaankauppa on pysähtynyt koronaviruksen leviämisen estämiseksi toteutettujen maailmanlaajuisten toimenpiteiden takia.
Rautatieliikenne on saanut uuden vauhdin, koska yhdellä kierroksella voidaan kuljettaa enemmän tavaraa vähemmällä ihmisten vaikutuksella. Karaismailoğlu kertoi, että Turkilla kauttakulkumaana on tässä vaiheessa tärkeä rooli rautateiden kautta tapahtuvan kaupan ylläpitämisessä.
BTK raiteet on melko merkittävä prosessin aikana alueellisille maille sekä turkkilaiselle maailmalle. Linja yhdistää Turkin, Azerbaidžanin ja Georgian, luomalla rahti- ja matkustajayhteyden Euroopan ja Kiinan välille, ja se aloitettiin alun perin lokakuussa 2017.
Merkittävä määrä rahtia kuljetetaan nyt rautateitse, ministeri kertoi seuraavansa yksityiskohtaisia desinfiointiprosesseja. Hänen mukaansa COVID-19: n leviämisen hillitsemiseksi toteutetuista toimenpiteistä johtuu, että monissa maissa on pulaa. Liikenneministeri totesi, että jättiläisellä tavarajunalla Turkki auttaa vastaamaan myös Keski-Aasian veljesmaiden tarpeisiin.
Karaismailoğlu totesi lisäksi, että tällä hetkellä lähtevä juna kuljettaa vientimateriaaleja, jotka on tuotettu Länsi-Turkin İzmirin maakunnassa, eteläisissä Adanan ja Mersinin maakunnissa, Luoteis-Kocaelissa sekä Keskilännen kaupungissa Kütahyassa.
”Junassa on paljon esineitä puhdistusmateriaaleista autoteollisuuden tuotteisiin”, Karaismailoğlu sanoi ja lisäsi, että kaikki kuljetustoimenpiteet suoritetaan ilman ihmisen kontaktia ja noudattavat tiukkoja desinfiointiprosesseja.
Turkin maan vienti Iraniin ja Iranin kautta Keski-Aasian maihin keskeytettiin kokonaan sen jälkeen, kun Ankara sulki rajansa virustartunnan saaneeseen maahan. Samaan aikaan kauppa, jota yleensä harjoitettiin näiden rajojen kautta, siirrettiin BTK-linjalle, ministeri sanoi.
Karaismailoğlu selitti, että maaliskuun 3. päivästä lähtien, kun BTK-linja jatkui lyhyen keskeytyksen jälkeen, linjalla on kuljetettu yhteensä 55 000 tonnia tavaroita 1 350 vaunulla. Samanaikaisesti 100 000 tonnia tavaroita kuljetettiin myös rautateillä Iraniin ja Iranista samalla ajanjaksolla 3 000 vaunulla, hän lisäsi.
Myös Turkin valtion rautateiden (TCDD) matkustaja junaa korjattiin tavaroiden kuljetukseen, koska ne eivät toistaiseksi ole palvelleet kansalaisia viruksen leviämisen vuoksi. Karaismailoğlu kertoi aiemmin Anadolu Agencylle (AA), että myöntämällä matkustajajunien tyhjäkäynnin kapasiteetin, joka johtui tavarajunien rajoituksista, maa voi silti vastata teollisuuden, valmistajien ja viejien logistisiin tarpeisiin.
Myös yksityiset toimijat jatkavat lastin kuljetusta kaikilla tarvittavilla varotoimenpiteillä. Uusi maakaasuputkilinja Eurooppaan valmistumassa.
Lähde: dailysabah.com
Helena Ergene